Νέα ωρολόγια προγράμματα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Εξοβελισμός μαθημάτων και εκπαιδευτικών.
Η κυβέρνηση αφού, εν μέσω πανδημίας, προχώρησε στην κατάθεση και ψήφιση του αντιεκπαιδευτικού πολυνομοσχεδίου και επίσης νομοθέτησε τον big brother στα σχολεία, αλλάζει τώρα το Ωρολόγιο Πρόγραμμα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, επεμβαίνοντας βάναυσα στη ζωή χιλιάδων μαθητών και των οικογενειών τους, όπως και χιλιάδων εκπαιδευτικών. Αναπληρωτών εκπαιδευτικών που βλέπουν να εκμηδενίζονται τα κενά στα οποία υπηρετούσαν τόσα χρόνια αλλά και μονίμων που βλέπουν να μετατρέπονται ξαφνικά σε υπεράριθμοι στα σχολεία τους, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό για τη συνέχεια.
Οι κλάδοι κοινωνικών, οικονομικών, πολιτικών, νομικών επιστημών, καλλιτεχνικής Παιδείας και αρχιτεκτόνων – πολ. μηχανικών, ουσιαστικά και τυπικά, περιορίζονται έως εξαφανίζονται από την δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Πλήττονται ακόμη περισσότερο τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και πλήθος συναδέλφων αφήνονται με μειωμένο ή ακόμη και μηδενικό διδακτικό ωράριο. Οι κοινωνικές επιστήμες εξαφανίζονται από τη Β΄ και Γ΄ ΓΕΛ και μειώνονται οι ώρες στην Α΄ Λυκείου. Το μάθημα της Πολιτικής Παιδείας στην Α΄ Λυκείου γίνεται 2ωρο από 3ωρο, το 2ωρο μάθημα Σύγχρονος Κόσμος – Πολίτης και Δημοκρατία εξαφανίζεται, όπως και το 2ωρο μάθημα της θεωρητικής κατεύθυνσης ΒΑΚΕ στη Β΄Λυκείου εξοβελίζεται. Το μάθημα της Κοινωνιολογίας από πανελλαδικά εξεταζόμενο φέτος με 6 ώρες, αντικαθίσταται από την χρονιά 2021-22 από τα Λατινικά. Τα παραπάνω μαθήματα που εξαφανίζονται, εκτός αυτού της Κοινωνιολογίας, είναι συνανάθεση με τον κλάδο ΠΕ 80, Οικονομολόγοι, ο δεύτερος κλάδος που πλήττεται, αφού επιπλέον μειώνονται από 2 σε 1 οι ώρες της Οικιακής Οικονομίας στην Α΄ Γυμνασίου. Το Ω.Π. είναι προσαρμοσμένο σε αυτό που η Κεραμέως ονομάζει «κλασική» παιδεία. Οι μαθητές δεν χρειάζεται κατά την άποψή της να γνωρίζουν πιο αναλυτικά όσα τους αφορούν ως κοινωνικά και πολιτικά όντα.
Η ύπαρξη των κοινωνικών επιστημών στο δημόσιο σχολείο, κάτω από προϋποθέσεις, δημιουργεί, μεταξύ άλλων, το κατάλληλο περιβάλλον για την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, για την αμφισβήτηση της υπάρχουσας τάξης πραγμάτων στην κοινωνία και διαμορφώνει αντίληψη για την εργασία, τη μετανάστευση, τους πρόσφυγες, τις κοινωνικές ταυτότητες, την παγκοσμιοποίηση, την αλληλεγγύη. Η κυβέρνηση ιδεοληπτικά χαρακτηρίζει «αριστερό», ό,τι θέλει να περικόψει. Είναι αδιανόητο να χαρακτηρίζεται μια επιστήμη ως αριστερή ή όχι και αυτό να αποτελεί λόγο για τον αντιπαιδαγωγικό αντιεπιστημονικό εξοβελισμό της από τα διδακτικά αντικείμενα. Πολλώ μάλλον δε που οι κοινωνικές επιστήμες έχουν μια μεγάλη γκάμα ιδεολογικών και πολιτικών προσεγγίσεων. Είναι, βέβαια, φανερή η ιδεοληπτική εμμονή και ο νεοφιλελεύθερος και νεοσυντηρητικός προσανατολισμός στο νέο Ω.Π. Ό,τι δεν κινείται στην σφαίρα των δεξιοτήτων (soft skills), δεν αξίζει να υπάρχει και ως αντικείμενο διδασκαλίας στο δημόσιο σχολείο.
Τον αποκεφαλισμό των κοινωνικών επιστημών ακολουθεί ο εξοβελισμός των αντικειμένων της καλλιτεχνικής παιδείας. Όλα τα μαθήματα καλλιτεχνικής παιδείας καταργούνται από το Λύκειο και μένουν ως μονόωρα στο γυμνάσιο τα εικαστικά και η μουσική. Εξαφανίζουν ό,τι έχει να κάνει με την τέχνη και τον πολιτισμό. Εκτός από την καλλιέργεια, τη γνώση και την αισθητική παιδεία που θα στερείται ο μαθητής του Λυκείου, στερείται και τη διδασκαλία στο Ελεύθερο και στο Γραμμικό Σχέδιο, που αποτελούν εξεταζόμενα μαθήματα στις πανελλήνιες εξετάσεις, και πλέον ως μόνος τρόπος διδασκαλίας τους υποδεικνύονται απροκάλυπτα τα φροντιστήρια και οι ιδιωτικές σχολές. Εξαφανίζονται επίσης ο Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός και οι Ερευνητικές Εργασίες (Projects) (2ωρο στην Α΄ Λυκείου και 1ωρο στη Β΄). Με την κατάργηση της Γεωλογίας και Διαχείρισης φυσικών πόρων από τα μαθήματα επιλογής στα ΓΕΛ και με τη μείωση 1 ώρας στη Φυσική Β΄ Λυκείου πλήττεται για άλλη μια φορά ο κλάδος των ΠΕ04.
Με όλα αυτά η κυβέρνηση αυτόματα δημιουργεί μια στρατιά από πλεονάζοντες εκπαιδευτικούς. Χιλιάδες συνάδελφοι αναπληρωτές και συναδέλφισσες αναπληρώτριες, που όλο το προηγούμενο διάστημα κάλυπταν τα κενά σε όλη την Ελλάδα, από την επόμενη χρονιά μπαίνουν στην ουρά της μακροχρόνιας ανεργίας. Δεν είναι η πρώτη φορά που ηγεσίες του υπουργείου προτάσσουν τη λογιστική διαχείριση του εκπαιδευτικού προσωπικού, δημιουργώντας «δεξαμενή» πλεοναζόντων καθηγητών χωρίς ωράριο, μόνιμους περιπλανώμενους σε 4 και 5 σχολεία.
Σε ένα σχολείο που λειτουργεί με εντατικούς ρυθμούς, βαθιά ταξικό, με αλλεπάλληλες εξετάσεις, αύξηση εξεταζόμενων μαθημάτων, βάση του 10 και τράπεζες θεμάτων, με τον περιορισμό των μαθημάτων γενικής παιδείας, με την εισαγωγή του «κόντρα» μαθήματος, στη γενικά μαθήματα της Γ΄ Λυκείου, καθιστά αυτόματα αυτά τα μαθήματα «μισητά», αφού θα θεωρηθούν άχρηστα. Η ύπαρξη γνωστικών αντικειμένων που θα αμφισβητούν, έστω ως μια σπίθα, την παντοδυναμία των κυρίαρχων αντιλήψεων και θα δίνουν μια διαφορετική χροιά και νότα στην καταθλιπτική καθημερινότητα του σχολείου των τεσσάρων τοίχων, της αποστειρωμένης γνώσης, της τυποποίησης, της «χρήσιμης γνώσης», των δεξιοτήτων, της αποστήθισης και του ανταγωνισμού, εξοβελίζεται.
Είναι φανερό πως τα νέα ωρολόγια προγράμματα του ΥΠΑΙΘ υπακούουν στην αποτελεσματικότερη δημοσιονομική πειθαρχία με την ελαχιστοποίηση του κόστους της παρεχόμενης εκπαίδευσης και τη μείωση εκπαιδευτικού προσωπικού, υπονομεύουν τη μονιμότητα στην εργασία, εναρμονίζονται με το αγοραίο εξεταστικοκεντρικό σχολείο της Κεραμέως, με λιγότερους μαθητές και εκπαιδευτικούς, λιγότερα και πολυπληθέστερα τμήματα, λιγότερη γνώση και κυριαρχία των δεξιοτήτων. Αυτή είναι η επιλογή των «αρίστων» της κυβέρνησης Μητσοτάκη, ένα φτηνό κι ευέλικτο σχολείο αποκομμένο από την κοινωνική πραγματικότητα που προετοιμάζει φτηνούς, ευέλικτους εργασιακά και χειραγωγήσιμους εργαζόμενους. Ένα Λύκειο εξειδίκευσης, ένα Λύκειο αποστεωμένο από τέχνες, σκέψη, γνώση, που θα σπρώχνει τα παιδιά των φτωχότερων κοινωνικών στρωμάτων αποκλειστικά στην κατάρτιση και την πρώιμη εργασία. Σ΄ αυτές τις συνθήκες δε χωρά καμία τεχνητή αντιπαράθεση μεταξύ των εκπαιδευτικών διαφορετικών ειδικοτήτων, που καλλιεργεί συνειδητά η κυβέρνηση προκειμένου να μείνουν στο απυρόβλητο οι αντιδραστικές- αντιεκπαιδευτικές ρυθμίσεις και τα μέτρα που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Δεν μένουμε απαθείς:
Διαδηλώνουμε την αντίθεση μας στα νέα Ω.Π. την Τρίτη 23/6 στη 1μ.μ. με παράσταση διαμαρτυρίας στην Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας
Απαιτούμε:
-
Ανάκληση της κυβερνητικής απόφασης για τα ωρολόγια προγράμματα ΤΩΡΑ.
-
Όχι στις αντιδραστικές αλλαγές στο αναλυτικό πρόγραμμα και τα προγράμματα σπουδών του σχολείου της αγοράς, των δεξιοτήτων και της αμάθειας. Όχι στην κατάργηση μαθημάτων και αντικειμένων. Αλλαγές μόνο στην κατεύθυνση του Δημόσιου, Δωρεάν σχολείου των όλων, των ίσων, των διαφορετικών, όλων των μαθητών και με εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων.
-
Όχι στον εξοστρακισμό ειδικοτήτων. Να μη χαθεί καμία οργανική θέση. Καμία ειδικότητα και κανένας συνάδελφος δεν περισσεύει.
-
Πλήρη διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων όλων των εκπαιδευτικών.
-
Επαναφορά του διδακτικού ωραρίου του 2013.
-
Μόνιμοι μαζικοί διορισμοί τώρα.
-
Μείωση των μαθητών στα τμήματα όλων των βαθμίδων τώρα.
-
Όχι στις συμπτύξεις, συγχωνεύσεις και το κλείσιμο «ολιγομελών» τμημάτων στα ΕΠΑΛ και στα ΓΕΛ.
-
Να καταργηθεί ο αντιεκπαιδευτικός νόμος Κεραμέως 4692/2020.