Πώς διαμορφώνονται οι όροι και οι προϋποθέσεις στο συνταξιοδοτικό από την 1/1/2022
Τι θα ισχύσει από 1/1/2022 για τους εκπαιδευτικούς που θέλουν να βγουν στη σύνταξη
Σε 2 μήνες περίπου είναι γεγονός ότι ολοκληρώνεται η μεταβατική περίοδος σύγκλισης όλων των ειδικών ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης στον γενικό κανόνα της εξόδου στα 62 ή τα 67 που θα ισχύσει από την 1/1/2022.
Ωστόσο, κρίσιμο είναι να επισημανθούν τα παρακάτω, αναφορικά με τον Ν. 4336/2015, ο οποίος διαμορφώνει 3 κατηγορίες ασφαλισμένων, σχετικά με το δικαίωμα συνταξιοδότησης:
H πρώτη κατηγορία: είναι όσοι είχαν θεμελιωμένο δικαίωμα συνταξιοδότησης έως 18-8-2015, ημερομηνία έναρξης ισχύος του ν. 4336/2015. Θεμελιωμένο δικαίωμα είχαν όσοι έως 18-8-2015 είχαν συμπληρώσει και τα απαιτούμενα χρόνια και το κατά περίπτωση όριο ηλικίας. Οι ασφαλισμένοι αυτοί διατήρησαν το δικαίωμα τους, δεν υπήχθησαν στις λεγόμενες «μεταβατικές» διατάξεις και μπορούν να ασκήσουν το δικαίωμα τους χωρίς κανένα χρονικό περιορισμό και χωρίς τον φόβο ότι μια μελλοντική αλλαγή νομοθεσίας μπορεί να ανατρέψει τα «ώριμα δικαιώματα» τους. Συγκεκριμένα, η υπουργική απόφαση που διευκρίνισε την εφαρμογή του ν. 4336/2015 αναφέρει: «Θεμελιωμένα συνταξιοδοτικά δικαιώματα μέχρι την έναρξη ισχύος του Ν. 4336/2015, ήτοι μέχρι και 18.8.2015, στους Οργανισμούς κοινωνικής ασφάλισης, συμπεριλαμβανομένης της Τράπεζας της Ελλάδος, λόγω συμπλήρωσης των προϋποθέσεων του απαιτούμενου χρόνου ασφάλισης και ορίου ηλικίας, όπου αυτό προβλέπεται, δεν θίγονται και δύνανται να ασκηθούν οποτεδήποτε».
Η δεύτερη κατηγορία: είναι οι ασφαλισμένοι που κατοχυρώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης έως 31-12-2021. Αυτοί οι ασφαλισμένοι βάσει της με αριθμό Φ11321/οικ.47523/1570/2015 – ΦΕΚ 2311/Β/26-10-2015 Υπουργικής απόφασης, μπορούν επίσης να ασκήσουν το δικαίωμα τους και μετά την 1η-1-2022 και δεν χάνουν το δικαίωμα ακόμα και αν συμπληρώνουν το νέο όριο ηλικίας μετά την 1-1-2022. Κατοχυρωμένο δικαίωμα αναφέρει η επίμαχη και ισχύουσα υπουργική απόφαση, υφίσταται «όταν ο ασφαλισμένος έχει τη δυνατότητα να συνταξιοδοτηθεί με τις προϋποθέσεις που διαμορφώνονται και ισχύουν κατά το έτος συμπλήρωσης του απαιτούμενου κατά περίπτωση χρόνου ασφάλισης ή ορίου ηλικίας, σύμφωνα με το προγενέστερο του Ν. 4336/2015 νομοθετικό πλαίσιο». Για να θεωρηθεί δηλαδή κατοχυρωμένο δικαίωμα θα πρέπει ο ασφαλισμένος να έχει συμπληρώσει τα απαιτούμενα χρόνια και το παλαιό, ισχύον πριν τον ν. 4336/2015, όριο ηλικίας έως 31-12-2021 και όχι το νέο προβλεπόμενο όριο ηλικίας. Από τη συγκεκριμένη κατηγορία, όσοι έχουν συμπληρώσει και το νέο όριο ηλικίας συνταξιοδότησης, έχουν όχι μόνο κατοχυρωμένο, αλλά και θεμελιωμένο δικαίωμα και, κατά συνέπεια, δεν κινδυνεύουν ούτε από κάποια μελλοντική αλλαγή νόμου. Όσοι έχουν συμπληρώσει τα απαιτούμενα χρόνια και το παλαιό όριο έχουν μεν κατοχυρώσει δικαίωμα και, βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, μπορούν να συνταξιοδοτηθούν, όταν συμπληρώσουν το νέο όριο ηλικίας (προφανώς ακόμα και αν συμπληρώνουν αυτό μετά την 1η -1-2022), δεν έχουν όμως θεμελιωμένο «ώριμο δικαίωμα» και συνεπώς αν ψηφιστεί νέος νόμος πριν συμπληρώσουν το νέο όριο, κινδυνεύουν να χάσουν το δικαίωμα.
Η τρίτη κατηγορία : είναι όσοι δεν υπάγονται σε μεταβατικές διατάξεις, όσοι δηλαδή είτε δεν είχαν συμπληρώσει έως το 2012 τα απαιτούμενα χρόνια ασφάλισης είτε αν και έχουν συμπληρώσει τα απαιτούμενα έτη έως το 2021 δεν προλαβαίνουν να συμπληρώσουν έως τότε το παλιό ηλικιακό όριο (π.χ. άνδρας δημόσιος υπάλληλος που έχει 35 έτη ασφάλισης, αλλά δεν συμπληρώνει τα 58 έτη έως το 2021 ή άνδρας/γυναίκα στο Δημόσιο που δεν συμπληρώνει τα 56 ή 58 για μειωμένη σύνταξη μέχρι 31/12/2021). Αυτή η κατηγορία ασφαλισμένων θα συνταξιοδοτηθεί στα 62 έτη, αν τότε έχει συμπληρώσει 40 έτη ασφάλισης, άλλως, αν έχει λιγότερο χρόνο ασφάλισης, θα συνταξιοδοτηθεί με πλήρη σύνταξη στα 67 έτη και μειωμένη στα 62 έτη, ανάλογα με τις προβλεπόμενες διατάξεις.
Αναλυτικά τα όρια ηλικίας περιγράφονται στους παρακάτω πίνακες για όλες τις περιπτώσεις.
Όρια ηλικίας: –Τα όρια ηλικίας για σύνταξη από το Δημόσιο
Πρόσληψη μέχρι 31/12/1982 ή από 1ης/1/1983 με 25ετία ως το 2010
Σύνταξη με 35 έτη και ηλικία 58 (1) | Όριο ηλικίας συνταξιοδότησης |
58 με 35ετία το 2017 | 59,6 |
58 με 35ετία το 2018 | 60 |
58 με 35ετία το 2019 | 60,6 |
58 με 35ετία το 2020 | 61 |
58 με 35ετία το 2021 | 61,6 |
58 με 35ετία το 2022 | 62 και 40 έτη |
- Για την 35ετία συνυπολογίζεται χρόνος στρατιωτικής θητείας και προϋπηρεσίας με ένσημα ΙΚΑ. Για την 25ετία γυναικών αναγνωρίζεται χρόνος τέκνων.
Πρόσληψη μετά την 1η/1/1983 (και με ένσημα εκτός Δημοσίου ως το 1982) με 25ετία ως το 2010
Σύνταξη με 37 έτη και ηλικία 55 (2) | Όριο ηλικίας συνταξιοδότησης |
37 έτη και 55 το 2017 | 57,8 |
37 έτη και 55 το 2018 | 58,6 |
37 έτη και 55 το 2019 | 59,5 |
37 έτη και 55 το 2020 | 60,3 |
37 έτη και 55 το 2021 | 61,2 |
37 έτη και 55 το 2022 | 62 και 40 έτη |
- Για την 37ετία συνυπολογίζεται χρόνος στρατιωτικής θητείας.
Πρόσληψη από 1ης/1/1983 ως 31/12/1992 με 25ετία που συμπληρώνεται το 2011
Σύνταξη με 36 έτη (3) | Όριο ηλικίας συνταξιοδότησης |
58 με 36 έτη το 2017 | 59,6 |
58 με 36 έτη το 2018 | 60 |
58 με 36 έτη το 2019 | 60,6 |
58 με 36 έτη το 2020 | 61 |
58 με 36 έτη το 2021 | 61,6 |
58 με 36 έτη το 2022 | 62 και 40 έτη |
(3) Αναγνωρίζονται 4 πλασματικά έτη από σπουδές, στρατιωτική θητεία και επιπλέον 1, 3 και 5 έτη από τέκνα.
Πρόσληψη από 1ης/1/1983 ως 31/12/1992 με 25ετία που συμπληρώνεται το 2012
Σύνταξη με 37 έτη (4) | Όριο ηλικίας συνταξιοδότησης |
59 με 37 έτη το 2017 | 60,2 |
59 με 37 έτη το 2018 | 60,6 |
59 με 37 έτη το 2019 | 60,11 |
59 με 37 έτη το 2020 | 61,3 |
59 με 37 έτη το 2021 | 61,8 |
59 με 37 έτη το 2022 | 62 και 40 έτη |
(4) Αναγνωρίζονται 5 πλασματικά έτη από σπουδές, στρατιωτική θητεία και επιπλέον 1, 3 και 5 έτη από τέκνα.
Σύνταξη γονέων με 25ετία το 2011 και ανήλικο τέκνο
Με ηλικία 52 ετών | Όριο ηλικίας συνταξιοδότησης |
το 2016 | 56,9 |
το 2017 | 58,5 |
το 2018 | 60,2 |
το 2019 | 61,1 |
το 2020 | 63,7 |
το 2021 | 65,3 |
το 2022 | 67 |
Σύνταξη γονέων με 25ετία το 2012 και ανήλικο τέκνο
Με ηλικία 55 ετών | Όριο ηλικίας συνταξιοδότησης |
το 2016 | 58 |
το 2017 | 59,6 |
το 2018 | 61 |
το 2019 | 62,6 |
το 2020 | 64 |
το 2021 | 65,6 |
το 2022 | 67 |
Μειωμένη σύνταξη
Οι ασφαλισμένοι άνδρες και γυναίκες του Δημοσίου που επιθυμούν να συνταξιοδοτηθούν με μειωμένη σύνταξη θα πρέπει να μπορούν (ακόμη και με εξαγορές πλασματικών ετών) ή να έχουν αναδρομικώς ήδη συμπληρώσει 25 ακέραια έτη ασφάλισης έως τις 31/12/2012, ΑΛΛΑ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΩΣ και το προβλεπόμενο όριο ηλικίας (55 για γυναίκες το 2010, 56 για άνδρες/γυναίκες το 2011, 58 για άνδρες/γυναίκες το 2012) έως τις 31/12/2021.
(ΠΡΟΣΟΧΗ!), καθώς τα όρια ηλικίας μειωμένης σύνταξης στο Δημόσιο, δεν υπέστησαν, με σχετική διευκρινιστική εγκύκλιο του Γ.Λ.Κ, μεταβατικές αυξήσεις (κατ’ εφαρμογή του Ν. 4336/2015), ώστε να επεκταθεί η διατήρηση/κατοχύρωση του μεταβατικού ορίου ηλικίας (όπως ισχύει στις λοιπές κατηγορίες ασφαλισμένων) και μετά την 01/01/2022!
Κατά συνέπεια:
- Οι γυναίκες που συμπλήρωσαν 25ετία το 2010 μπορούν να συνταξιοδοτηθούν από τα 55, εάν συμπληρώσουν το εν λόγω όριο έως τις 31/12/2021.
- Οι γυναίκες και οι άνδρες που συμπλήρωσαν 25ετία το 2011 μπορούν να συνταξιοδοτηθούν από τα 56, εάν συμπληρώσουν το εν λόγω όριο έως τις 31/12/2021.
- Οι γυναίκες και οι άνδρες που συμπλήρωσαν 25ετία το 2012 μπορούν να συνταξιοδοτηθούν από τα 58, εάν συμπληρώσουν το εν λόγω όριο έως τις 31/12/2021.
Ας δούμε όμως τι ισχύει μέχρι 31/12/2021, με βάση τη δυνατότητα πρόωρης συνταξιοδότησης και την ευνοϊκή ερμηνεία που έδωσε η αρμόδια διεύθυνση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους σε διατάξεις των νόμων 4336/2015, 4387/2016 και 4488/2017:
- Το “πέναλτι” της μείωσης (που φθάνει έως και το 30%) εφαρμόζεται μόνο στο ποσό της Εθνικής Σύνταξης και όχι στο σύνολο, ενώ η Ανταποδοτική Σύνταξη χορηγείται πλήρης. Υπενθυμίζεται πως, μετά την ψήφιση του Ν. 4336/2015, επιβαλλόταν, σε περιπτώσεις μειωμένης συνταξιοδότησης από το Δημόσιο, πέναλτι, το οποίο σε πολλές περιπτώσεις έφτανε έως και το 50%. Αυτό συνέβαινε, καθώς ήταν πολύ μεγάλη η αύξηση του ορίου ηλικίας της πλήρους σύνταξης. Πλέον τέθηκε πλαφόν μείωσης στο 30%. Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση, η έξοδος καθίσταται συμφέρουσα για όλους τους υπαλλήλους που έχουν κατοχυρωμένο δικαίωμα μειωμένης, αλλά απέχουν πολύ από τα νέα όρια για πλήρη σύνταξη και εφόσον το εκάστοτε όριο ηλικίας είχε επηρεαστεί από την αλλαγή των ορίων, επιβαλλόταν μια επιπλέον προσωρινή περικοπή της τάξης του 10% μέχρι συμπληρώσεως του νέου ορίου εξόδου με πλήρη σύνταξη. Το εν λόγω ποσοστό του 10% απαλειφόταν στη συνέχεια, όταν συμπληρωνόταν το νέο όριο ηλικίας λήψης πλήρους σύνταξης, ενώ ακολουθούσε εφ’ όρου ζωής η αρχική ποινή.
Συμπερασματικά, όσοι ασφαλισμένοι έχουν θεμελιώσει ή κατοχυρώσει δικαίωμα συνταξιοδότησης μέχρι τις 31/12/2021 δεν συντρέχει κανένας λόγος να σπεύδουν να συνταξιοδοτηθούν στο τέλος του έτους, καθώς αυτό μπορούν να το πράξουν οποτεδήποτε εκείνοι κρίνουν. Έτσι δεν θα στερηθούν και την αυξημένη ανταπόδοση που θα λάβουν για κάθε χρόνο που θα μένουν επιπλέον στην εργασία τους.
Εκκρεμείς συντάξεις – χρόνος αναμονής -κλοπή των αναδρομικών- νέες μειώσεις στις έναντι αποδοχές.
Ο «Γολγοθάς» των εκκρεμών συντάξεων συνεχίζεται, καθώς χιλιάδες περιμένουν να εκδοθεί η σύνταξή τους και απ’ ότι δείχνει η κατάσταση αντί το πρόβλημα να μειώνεται, ολοένα και αυξάνεται, καθώς οι αιτήσεις κάθε μέρα πληθαίνουν.
Το «στοκ» των εκκρεμών συντάξεων για την απονομή κύριας σύνταξης ανέρχεται στις 131.570 για την απονομή κύριας σύνταξης χωρίς σε αυτές να συμπεριλαμβάνονται οι αιτήσεις για διεθνείς συντάξεις, εφάπαξ, επικουρικές κλπ με την αναμονή σε κάποιες περιπτώσεις να φτάνει έως και τα πέντε χρόνια.
Στο Δημόσιο, το πρόβλημα είναι δραματικό καθώς η καθυστέρηση ξεπερνά ήδη τα 2,5 χρόνια.
Το θέμα της μεγάλης και απαράδεκτης καθυστέρησης έκδοσης των συντάξεων απασχολεί έντονα τους εκπαιδευτικούς που έχουν συνταξιοδοτηθεί και περιμένουν την έκδοση της σύνταξης τους, αλλά και τους εκπαιδευτικούς που είναι κοντά στα όρια συνταξιοδότησης και εξαιτίας των μεγάλων καθυστερήσεων απονομής της σύνταξης και του μικρού ποσού της έναντι καταβολής, αναγκάζονται να παραμείνουν στην υπηρεσία. Όλοι οι Υπουργοί Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης υπόσχονταν την ταχύτατη έκδοση των συντάξεων. Από την κ. Αχτσιόγλου, της προηγούμενης Κυβέρνησης, που κάθε χρόνο οριοθετούσε πότε τον Αύγουστο, πότε τον Δεκέμβρη την έκδοση όλων των συντάξεων, μέχρι τον πρώην Υπουργό της κυβέρνησης της Ν.Δ. Βρούτση που υποσχέθηκε την έκδοση των συντάξεων σε μια ημέρα.
Πίσω όμως από τα μεγάλα και ψεύτικα λόγια προσπαθούν να αποκρύψουν την πολιτική των ματωμένων αποθεματικών, την έλλειψη προσωπικού, τη διάλυση του ΓΛΚ, για την οποία την κύρια ευθύνη έχει η πολιτική των κυβερνήσεών τους. Η υποκρισία τους ξεπέρασε κάθε όριο με την υπόσχεση για έκδοση των συντάξεων σε μια ημέρα. Αποκαλύφθηκε ότι αυτό θα αφορά σε συντάξεις χηρείας που μεταβιβάζονται και έχουν εκδοθεί(!) ή τις συντάξεις του ΟΓΑ, που συνήθως δεν έχουν διαδοχική ασφάλιση. Όταν μπόρεσαν, όπως ισχυρίζονται, και έκαναν επανυπολογισμό 2.500.000 συντάξεων με το ν. Κατρούγκαλου, είναι αστείο να ισχυρίζονται ότι δεν μπορούν να εκδώσουν μερικές δεκάδες χιλιάδες συντάξεις.Η Κυβέρνηση οφείλει να θέσει σε προτεραιότητα την έκδοση όλων των συντάξεων. Είναι ζήτημα ζωής ή θανάτου για τους απόμαχους της δουλειάς.
Η “Ψυχρολουσία” για τους συνταξιούχους εκπαιδευτικούς του 2021
Σε απόγνωση βρίσκονται όσοι βγήκαν και φέτος στη σύνταξη.
Μέχρι σήμερα οι “έναντι” συντάξιμες αποδοχές των εκπαιδευτικών κυμαίνονταν ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας από 680 έως 740 περίπου ευρώ.
Οι “έναντι” συντάξιμες αποδοχές που δόθηκαν πριν λίγες ημέρες, για εκπαιδευτικούς με πάνω από 30 χρόνια υπηρεσίας είναι μόνο από 580-640 ευρώ το μήνα, πόσο το οποίο θα λαμβάνουν μηνιαίως για μεγάλο χρονικό διάστημα
Για να δούμε ένα παράδειγμα: Εκπαιδευτικοί που βγήκαν στη σύνταξη το 2021
Εκπαιδευτικός με 35 χρόνια εκ των οποίων στο Δημόσιο τα 28 έλαβε έναντι 586 το μήνα. Αυτά τα χρήματα θα παίρνει κάθε μήνα για πολλούς πολλούς μήνες
Εκπαιδευτικός με 36 χρόνια εκ των οποίων στο Δημόσιο τα 33 έλαβε έναντι 638 το μήνα. Αυτή θα είναι η σύνταξή του για πολλούς πολλούς μήνες
Εκπαιδευτικοί που βγήκαν στη σύνταξη τα προηγούμενα χρόνια και περιμένουν τα αναδρομικά.
Εκπαιδευτικός υπέβαλε τα χαρτιά του για συνταξιοδότηση το 2018. Η οριστική σύνταξη εκδόθηκε μετά από 32 μήνες αναμονής στη διάρκεια των οποίων η εκπαιδευτικός ελάμβανε περίπου 700 ευρώ το μήνα.
Όταν εκδόθηκε η οριστική σύνταξη, της ήρθε επιστροφή μόλις λίγα ευρώ, καθώς από τα 6.347 ευρώ που τις επιστράφηκαν, αφαιρέθηκε ποσό 4.774 ευρώ ως φόρος 22% επί του ποσού που της αναλογούσε για τους 32 μήνες, αλλά και φόρος 1.569,9 ευρώ ως υγειονομική κάλυψη…
Η συνταξιούχος εκπαιδευτικός έπαθε «ψυχρολουσία» όταν είδε ότι αντί να πάρει πίσω ένα σεβαστό ποσό, στον λογαριασμό της επέστρεψαν μόνον… ψιλά.
Τι σημαίνει αυτό; Όποιος δεν έχει αποταμιευμένο ένα σεβαστό ποσό για να μπορέσει να συμπληρώσει την πενιχρή σύνταξη του (των 700 ευρώ μηνιαίως) για 2-3 χρόνια ζει ως επαίτης ενώ εκείνος που περιμένει με την εκκαθάριση της σύνταξης αναδρομικά 7.000 ευρώ λαμβάνει τελικά ψίχουλα.
Πλασματικά έτη
Τα «παράθυρα» για σύνταξη πριν από τα 62 θα είναι ανοιχτά, αλλά μόνον μέσω εξαγορών πλασματικών ετών και η δυνατότητα αυτή, όπως ανακοινώθηκε πρόσφατα από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, θα δοθεί μόνον για το 2022.
Η έξοδος με λιγότερα από 40 έτη θα γίνεται πλέον μόνον στα 67 ενώ με 40ετία η συνταξιοδότηση θα έχει όριο ηλικίας το 62ο έτος. Για παράδειγμα, ασφαλισμένος με λιγότερα από 40 έτη ασφάλισης και ανεξαρτήτως ηλικίας το 2022, θα βγει με πλήρη σύνταξη στα 67 ή με μειωμένη στα 62. Φέτος όμως μπορεί να κατοχυρώσει σύνταξη και πριν από τα 67 αξιοποιώντας την ηλικία που συμπληρώνει ο ίδιος σε συνδυασμό με τις προϋποθέσεις κατοχύρωσης των ορίων ηλικίας για τα έτη ως το 2012.
Προσοχή: Οι αναγνωρίσεις πλασματικών ετών για αιτήσεις που υποβάλλονται από τον Μάιο του 2016 και μετά με το νόμο 4387/2016 (νόμος Κατρούγκαλου) υπολογίζονται με εισφορά 20% του μισθού και το κόστος βαρύνει τον ασφαλισμένο, αλλά μετρούν όπως όλα τα έτη στον υπολογισμό της σύνταξης.
Παγίδα μείωσης συντάξεων αποκαλύπτεται ότι έκρυβαν τα φθηνά πλασματικά έτη που αναγνώρισαν εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένοι πριν από τον νόμο Κατρούγκαλου.
Η παγίδα μείωσης συντάξεων κρύβεται στο άρθρο 28 του νόμου 4387 στην παράγραφο δ, που λέει τα εξής:«Για το χρόνο ασφάλισης που αναγνωρίζεται πλασματικά, κατόπιν καταβολής του προβλεπόμενου ποσού εξαγοράς, ως συντάξιμες αποδοχές ορίζεται το ποσό που θα αποτελούσε τον ασφαλιστέο μηνιαίο μισθό-εισόδημα αν εκλαμβανόταν ως μηνιαία εισφορά το ποσό που καταβλήθηκε για την εξαγορά κάθε μήνα ασφάλισης. Οι πλασματικοί χρόνοι που αναγνωρίστηκαν χωρίς εξαγορά δεν συνυπολογίζονται για τον υπολογισμό του ποσού της ανταποδοτικής σύνταξης». Αυτό δηλαδή που λέει η συγκεκριμένη διάταξη είναι πως οι συντάξιμες αποδοχές για τα πλασματικά έτη θα είναι αυτές στις οποίες αντιστοιχούν οι εισφορές που πλήρωσαν οι ασφαλισμένοι. Ελάχιστοι αντιλήφθηκαν την παγίδα και πήγαν να συμπληρώσουν τις εξαγορές για να μη χάσουν από τη σύνταξη.
Με την αναγωγή της εισφοράς αυτής στο 20%, που είναι το ποσοστό εισφοράς για την κύρια σύνταξη, αποκαλύπτεται ότι κάποιοι μήνες στις συντάξιμες αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων (αυτοί που αναγνωρίστηκαν με εισφορά 6,67%) υπολογίζονται με μισθούς 500, 600 και 700 ευρώ, γιατί σε αυτούς τους μισθούς αντιστοιχεί η εισφορά σύνταξης που πλήρωσαν για τα πλασματικά έτη στρατού, παιδιών κ.λπ.
Για παράδειγμα: Δημόσιος υπάλληλος έχει από το 2002 ως τον Μάιο του 2020 (για 18,5 χρόνια ή για 221 μήνες) συνολικές αποδοχές 393.500 ευρώ. Ο μέσος μηνιαίος μισθός για αυτό το διάστημα είναι 1.780,54 ευρώ (393.500/221=1.780,54). Βγήκε στη σύνταξη με 42 χρόνια και 7 μήνες. Περίμενε να πάρει σύνταξη 1.298 ευρώ, αλλά πήρε 1.233 ευρώ με μείωση κατά 65 ευρώ! Ο λόγος για τον οποίο έχασε τα 65 ευρώ από τη μηνιαία σύνταξη, και μάλιστα τα έχασε για πάντα, είναι γιατί αναγνώρισε πλασματικά έτη από στρατιωτική θητεία με εισφορά 6,67% του μισθού του, που όμως αντιστοιχεί σε εισφορά σύνταξης 20% για μισθό 508 ευρώ! Τα 508 ευρώ μπήκαν στις συντάξιμες αποδοχές για 24 μήνες με ποσό 12.197 ευρώ, και έτσι το σύνολο των αποδοχών αυξήθηκε στα 405.697 ευρώ και οι μήνες που βγάζουν τον μέσο όρο από το 2002 αυξήθηκαν με το 24μηνο της αναγνώρισης στους 245 μήνες. Οι αποδοχές των 405.697 ευρώ για 245 μήνες βγάζουν τον μέσο μισθό στα 1.655 ευρώ με τη σύνταξη στα 1.234 ευρώ για τα 42 έτη και 7 μήνες.
Τώρα που τα αξιοποιούν για να βγουν στη σύνταξη διαπιστώνουν ότι παίρνουν μικρότερη σύνταξη, γιατί τα πλασματικά έτη υπολογίστηκαν με μικρότερο μισθό από αυτόν που έπαιρναν στην πραγματικότητα.
Με αποτέλεσμα να κατεβαίνει ο μέσος όρος των συντάξιμων αποδοχών τους και μοιραία να βγαίνει μικρότερη η τελική τους σύνταξη.
Ως και 65 ευρώ το μήνα χάνουν στη σύνταξη όσοι έκαναν φθηνές εξαγορές στην περίοδο από το 2002 μέχρι τον Μάιο του 2016, πληρώνοντας εισφορά 6,67% του μισθού τους.
«Άνθρακες» αποδεικνύεται και στο ταμείο ο «θησαυρός» των αναδρομικών αλλά και των υποτιθέμενων αυξήσεων, καθώς φρόντισαν γι’ αυτό οι νόμοι Κατρούγκαλου και Βρούτση.
Κατ’ εφαρμογή του νόμου 4670/20 –νόμος Βρούτση– την Τετάρτη καταβλήθηκαν από τον e-ΕΦΚΑ αναδρομικά ποσά ύψους 26,1 εκατ. ευρώ σε 133.692 συνταξιούχους, έπειτα από επανυπολογισμό των συντάξεών τους. Αφορούν σε «παλαιούς» συνταξιούχους οι οποίοι συνταξιοδοτήθηκαν πριν τον Μάιο του 2016. Ο μέσος όρος των αναδρομικών κυμαίνεται στα 195 ευρώ, ενώ οι αντίστοιχες αυξήσεις θα καταβληθούν σε πέντε ετήσιες δόσεις. Οι δόσεις του 2020-2021 θα καταβληθούν με τις συντάξεις Νοεμβρίου, στα τέλη του Οκτώβρη.
Εκτός από την ημερομηνία εξόδου, οι υπόλοιπες δύο προϋποθέσεις για να λάβει κάποιος συνταξιούχος αναδρομικά και αυξήσεις είναι να έχει πάνω από 30 χρόνια ασφάλισης και να διατηρεί μηδενική ή μικρή προσωπική διαφορά με βάση τον προηγούμενο επανυπολογισμό που επέβαλε ο νόμος 4387/16 — νόμος Κατρούγκαλου. Από το σύνολο του 1,8 εκατ. συντάξεων της συγκεκριμένης κατηγορίας, δεν έχουν επανυπολογιστεί περίπου 215.000 σύνθετες περιπτώσεις, όπου δεν αναμένεται να λάβουν αναδρομικά και αυξήσεις περισσότερες από 45.000. Αντίστοιχη διαδικασία προηγήθηκε τον Ιούνιο του 2021 για τους «νέους» συνταξιούχους.
Κάνοντας μια σύντομη αναδρομή, αυτή η «φάμπρικα» των επανυπολογισμών ξεκίνησε με τον νόμο Κατρούγκαλου επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και αφορούσε μόνο στους παλαιούς συνταξιούχους. Δικαιολογήθηκε μέσω της ψευδορητορικής των «ενιαίων κανόνων», αλλά ουσιαστικά και σύμφωνα με τη νομική άποψη, θεσμοθετήθηκε προκειμένου να άρει τα συνταγματικά κωλύματα που θα προέκυπταν από την εφαρμογή του διαφορετικού τρόπου υπολογισμού των νέων συνταξιούχων, ο οποίος βέβαια παρέπεμπε σε αισθητά χαμηλότερες συντάξεις. Οι προβλεπόμενες μειώσεις των επανυπολογισμένων παλαιών συντάξεων διατηρήθηκαν σαν προσωπικές διαφορές. Να σημειώσουμε ότι η ανάδοχος εταιρεία –κράτος εν κράτει τότε και τώρα στον ΕΦΚΑ– που ολοκλήρωσε το έργο, αλλά και ο ίδιος ο ΕΦΚΑ δεν έδωσαν ποτέ, ούτε στους ίδιους τους συνταξιούχους, κανένα στοιχείο γύρω απ’ αυτόν τον επανυπολογισμό, ενώ το ίδιο συμβαίνει και σήμερα. Σημασία ωστόσο έχει ότι, από τη μια μέρα στην άλλη, οι συνταξιούχοι της συγκεκριμένης κατηγορίας, μέσω μιας άθλιας μεθόδευσης, μεταβλήθηκαν από κανονικούς δικαιούχους σε ομήρους της προσωπικής διαφοράς.
Εξίσου άθλιες και θρασύτατες ήταν οι εξαγγελίες και οι πρακτικές της σημερινής κυβέρνησης, η οποία βέβαια ούτε τον νόμο Κατρούγκαλου κατάργησε ούτε τις δικαστικές αποφάσεις σεβάστηκε σχετικά με το άλλο μεγάλο ζήτημα, αυτό της πλήρους καταβολής των αναδρομικών που είχε επιδικάσει το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Σ’ αυτή τη δεύτερη περίπτωση, η υποτιθέμενη αποκατάσταση έγινε πραξικοπηματικά μέσω ειδικού νόμου όπου αλλοίωσε τις δικαστικές αποφάσεις, μειώνοντας τα ποσά κατά 60% και το κυριότερο ενσωμάτωσε ειδική διάταξη που αναφέρει πως τα χορηγούμενα (μειωμένα) ποσά ισοδυναμούν με όλα τα ποσά που επιδίκασε το ΣτΕ, θέτοντας όρο δηλαδή ότι, όσοι πάρουν τα αναδρομικά αυτά παραιτούνται από κάθε δικαστική διεκδίκηση.
Στην πρώτη περίπτωση και ειδικότερα για ό,τι αφορά το ζήτημα των παλαιών συνταξιούχων, η δήθεν αποκατάσταση υποτίθεται θα υλοποιείτο μέσω της αύξησης των συντελεστών αναπλήρωσης για τον ασφαλιστικό χρόνο από τα 30 έως τα 40 έτη (από τα 40 έτη και πάνω υπάρχει μείωση). Από τις πρώτες μέρες διακυβέρνησης της ΝΔ δημιουργήθηκε και συντηρήθηκε μια τεράστια επικοινωνιακή «φούσκα» γύρω από τις τεράστιες αυξήσεις και τα τεράστια ποσά αναδρομικών που, εκτός των άλλων, μάλιστα θα βοηθούσαν και στην τόνωση της αγοράς! Αντί γι’ αυτό βέβαια, 1,2 εκατ. συνταξιούχοι δεν θα λάβουν ούτε αύξηση ούτε αναδρομικά αφού έχουν από 30 χρόνια ασφάλισης και κάτω, ενώ το ίδιο ισχύει για άλλες 550 χιλιάδες που διατηρούν σχετικά υψηλές προσωπικές διαφορές. Όσο για τους περίπου 133 χιλιάδες που έλαβαν μεσοσταθμικά αναδρομικά 195 ευρώ, οι αυξήσεις στις συντάξεις τους δεν πρόκειται να ξεπεράσουν, επίσης κατά μέσο όρο, το 1,5%. Προφανώς είναι κάτι που γνώριζαν πολύ καλά πριν το εξαγγείλουν και πριν το νομοθετήσουν, αφού οι ίδιοι είχαν πρόσβαση στα στοιχεία του προηγούμενου επανυπολογισμού.
«Άνθρακες», λοιπόν, ο «θησαυρός», ενώ για μια ακόμη φορά αποδεικνύεται ότι ο κινηματικός αγώνας για πραγματικές αυξήσεις σε όλες ανεξαιρέτως τις κατηγορίες συνταξιούχων, σε συνδυασμό με την κατάργηση της αντιασφαλιστικής νομοθεσίας, είναι ο μόνος δρόμος ουσιαστικής διεκδίκησης, πέρα από τον διαχρονικό εμπαιγμό και την απάτη των κυβερνήσεων.
Η επιτροπή πρωτοβουλίας